MENY

Bobil i 2014: Camping på Vestlandet
Vi besøkte Bergen, Stryn, Førde, Åndalsnes, Trollstigen, Geiranger, Strynefjellsvegen, Ålesund, Alnes, Molde, Bud, Atlanterhavsvegen, Kristiansund,Trondheim, Røros, Lom, Dombås, Lærdal, Aurland, Voss (Opplysninger er hentet fra brosjyrer, informasjonsmateriell og egne notater.)
NB! Denne siden er under arbeid og bildene har vi tatt selv
Besøkt av: (sist oppdatert 21.09.14)

kart

Bryggen i BergenDag 1.
Første stopp var i Bergen. Vi parkerte ved Bergenshallen. Der var det 50 andre bobiler. Selvsagt begynte det å regne akkurat da vi kom til Bergen. Men det varte ikke lenge. Det var flott vær med sol og 17,5 grader. Vi kjøpte billett for 24 timer og tok bybanen til sentrum. Der var det mye folk for Iron Maiden skulle ha konsert.

BergenDag 2.
Etter frokost kjørte vi nordover og krysset Sognefjorden med ferja. Vi kjørte til Førde og la oss på Førde camping. Flott vær. Grei campingplass. Vi syklet til sentrum og til det spesielle rådhuset. Fin plass.

Strynefjell Dag 3.
Fra Førde gikk turen mot nord - målet var Stryn. Vi tok en avstikker over nasjonal turistveg rv13 over Gaularfjellet. Etter en flott tur innså jeg at det nok ville bli en lang omveg. Vi snudde og kjørte samme veg tilbake. Og så kjørte vi mot Stryn.Vi kjørte mot Stryn over Gaularfjellet. På en utkikksplass kom en buss med kinesere. Noen så på utsikten og noen kløv opp lia, trolig etter blåbær. Så når en fant bær sprang resten av gjengen også opp for å lete. Vi kjørte videre nedover og på fv 60 var to tuneller åpnet for en halv time siden. Vi møtte en lang rekke biler, trailere, busser og bobiler som sannsynligvis hadde stått i kø. Norges dårligste vei ble den kalt på radioen. I Lo lå det et lite cruice skip fortøyd og en masse turister gikk langs vegen. I Stryn kjørte vi rett til Stryn camping. Her tok vi oss mat og solte oss. Vi hadde tenkt oss ned til sentrum, men det kom en tordenbyge og regn. Det er meldt bedre vær i kveld og i morgen. Da bir det Geiranger og trolig trollstgen. Nå venter vi på at været skal lette.

GeirangerDag 4.
Vi kjørte over gamle strynefjellsvegen. Det var smalt og bratt. men en vill og fantastisk opplevelse. Vi møtte flere busser med turister.  Så var det Geiranger. Vi stoppet på utkikken. det var mye folk. Vi tok bilder - som alle de andre også gjorde. Sol og flott. Det lå 3 cruiceskip inne: MSC Orchestra, Celebrity Infinity, og Aida sol. På kaien var to busser med kongens garde. Og på hovedkaien et annet orkester som spillte. Vi la oss på Geiranger camping helt i sjøkanten. Stedet bærer preg av at det er 3 cruicebåter inne. Busser på sightseeing, store hurtigående gummibåter, fjordturer og masse folk i de små butikkene.

Ørnesvingene Dag 5.
Vi kjørte fra Geiranger. Opp Ørnsvingene  kjempeflott utsikt. så bar det videre til  Gudbrandsjuvet en foss det var bygget utsiktsbruer i jern over.

Trollstigen
Vi stoppet på utkikken før Trollstigen. Det var fint tilrettelagt med gangveger til flere utsiktspunkter. Vi tok masse bilder. Kjempeflott vær. Over 20 gr enkelte steder.Det var mye folk. Ved parkeringsplassen var det både kafe, butikk og toaletter. Det var ikke noe problem å kjøre ned. Det var lite møtende trafikk. vi kjørte til Åndalsnes. Vi flyttet oss fra kaiområdet til et område ved jernbanen det var tillatt å parkere for bobiler. Her er det ca 10 andre bobiler. Det kom en regnbyge. Det er meldt en del regn i natt. Så vi håper det er over når vi kommer til Ålesund

Ålesund Dag 6
Vi kjørte til Ålesund. Litt variert vær. Sol og regn og vind. Vi parkerte på Ålesund bobilparkering like i sentrum 200 m strøm. Her er toalett, vann, og tømming. I sentrum fant vi turistinformasjonen. Vi gikk først gjennom sentrum og opp til kirken og en utkikksplass ovenfor kirken. Så tilbake og opp de 418 trinnene til Fjellstua på Aksla. Det var strevsomt, men vi kom opp. Vi kjøpte kaffe og laksesmørbrød. Det smakte herlig. Vi tok noen bilder og gikk ned igjen. En del biler har kjørt så vi står igjen alene i bakre rekke.

Bud Pluss Camp Dag 7.
Vi kjører gjennom 4 tuneller til Alnes fyr. Så tilbake til Ålesund og videre til Brattvåg og tok ferja til Midtsund kommune. Så tok vi ferge fra Solholmen til Mordalsvågen. Etter 20 min var vi i Molde. Vi tok en avstikker til hotellet ved Aker stadion og kjørte til camping og bobilparkering. Etter litt fram og tilbake kjørte vi til Bud. Og fant en fin plass på Bud plusscamp. Kjempeflott plass helt i sjøkanten. Vi syklet inn til sentrum på et variert gangsti. Jeg fisket på moloen, men det blir pølse og pommefrites til kvelds. Vi så en and med to unger. Det er helt stille. Solen skinner og det er 25 gr. Vi hører måkeskrik.Og skyene trekker innover. Vi venter at Hurtigruta skal komme forbi her ca kl 19.30.

Atlanterhavsvegen Dag 8.
Vi kjørte fra Bud på Atlanterhavsegen. Litt skyet til å begynne med, men solen kom fram og det ble varmt. Gradestokken i bilen viste mellom 25 og 28 grader. Vi stoppet flere plasser underveis og jeg prøvde fiskelykken.  Det var den ene brua som vi ser gjengitt på alle omtaler og reklame for atlanterhavsvegen som var spesiell. Et flott toalett, kafe og informasjonsbygg var satt opp ved en av parkeringsplassene. Jeg var kanskje litt skuffet, men det var helt stille og havet helt blankt. Hustavika som er et av de mest fryktede havstrekningene så helt uskyldig ut men med mange holmer og skjær. Jeg hadde ventet at det var flere biler på vegene, men det var få vi møtte. Vi gikk rundt en holme. det var tilrettelagt med gangbru rundt det hele. Fine veger. Etter Kårvåg tok vi Atlanterhavstunnellen og står på Atlanten i Kristiansund. Vi syklet til sentrum. Jeg så to bobilparkeringer ved båthavna. Det var et gammelt båtverft som var tatt vare på. Gradestokken viste 30 gr i sentrim. Vi syklet opp i parken og tre vann demninger. Disse hadde tidligere vært vannforsyning for byen. Så var vi oppe ved utkikkstårnet Varden som ligger 78 moh og har utsikt 360 gr. Tårnet ble bygget i 1892 til byens 150 års jubileum og har vært brukt som vaktplass. Så kom hurtigruta "Polarlys". Vi rant ned til kaien og tok noen bilder av båten. Vi handlet mat og syklet tilbake til campingplassen.

Baklandet skysstasjon Dag 9
Og så var Trondheim neste. Det regnet en del undervegs. Men lite trafikk. En ferje på vegen fra Kristiansund. Vi parkerte ved Øya stadion. En plass Trondheim kommune har lagt til rette for bobilparkering. Her er det plass til ca 50 biler. Vi står trangt men det er gratis. Det kommer stadig biler som må snu. Vi står like ved elva og det er ikke langt til Nidarosdomen. Det er ca 28 gr og lummert. Noen dråper regn. Men varmt. Vi syklet og besøkte først Nidarosdomen. En fantastisk bygning. Så syklet vi ned til havnen forbi Stiftsgården, kongeboligen med sine 140 rom og videre opp til den gamle bybroen. Baklandet med sykkelheisen Trampe. Jeg ville prøve men den var ute av stand. Litt lenger oppe ligger Baklandet Skydsstasjon hvor vi gikk inn for å se. "Scandinavias koseligste kafe" sier Andrew Evans i National Geographic. Baklandet har en sjarmerende gammel trehusbebyggelse.

Tyholdt Dag 10
Vi våknet til nok en dag med varmt og fint vær. Ca 28 gr. Etter frokost  syklet vi opp til universitetsområdet. Det var helst vedlikeholdsarbeider rundt bygningene nå. Så syklet vi til Tyholdt og tok vi heisen opp til Egon. Restauranten som roterer med en omgang pr time. Vi kjøpte pizza. Vi så over hele Trondheim. Også her så vi Hurtigruten på vei sørover. Etter en time tok vi heisen ned igjen. Her på Tyholdt er også NRK. Vi syklet nedover til festning. Her var det åpent og vi fikk se de gamle kanonene. Videre nedover i bratte bakker til baklandet. Jeg prøvde sykkelheisen en gang til men fikk det ikke til. Vi slappet av ved bilen og gikk en tur til byen. Det er varmt, men det skyer til og det er meldt regn.

Røros Dag 11
Vi valgte å kjøre mot Røros. Været veksle fra regn til sol og temperaturen varierte fra 13 til 20 gr. Det var liten trafikk på veiene. På lange strekninger var vi helt alene. Det var fiskere langs hele vegen. Men vi så ingen fisk. Etter snaut 3 timer var vi på Røros. Et yrende liv og vanskelig å finne parkering. Vi stoppet ved Kiwi. Vi valgte NAF-campingen. Den ligger ca 2,5 km fra sentrum, Men det er en snarveg å gå eller sykle. Det tordner og det kommer noen regnbyger. Gradestokken viser 22 gr.

Rørås kirke
Dag 12
Det er varmt  ca 28 gr og vi satt ved bilen på formiddagen. Kirken på Røros er mye større enn jeg trodde. Det er plass til 1600 og en av norges største. Vi gikk til smeltehytta og opp på de store slagghaugene. Gatene og butikkene er spesielle.

Folldal gruer Dag 13
Fortsatt fint vær. Vi kjørte mot Alvdal. På veien kjørte vi gjennom fersk kuskit. Det luktet og jeg måtte innom på en statoilstasjon og leie en høytrykksspyler. Men jeg har nok ikke gjort god nok jobb for det henger fortsatt kuskit flere steder under bilen. I Alvdal stoppet vi ved Kjell Aukrust senteret. Tok bilde av denn nye raketten. Vi kjørte  til Folldal gruer. Videre over Dovrefjell til Dombås. Temperaturen varierer fra 19 til 26 og det er en trykkende lummer varme. På Dombås stoppet vi ved Dombås hotell. Her er også luftambulansens hovedbase, så vi ser helikopteret lande og lette. Vi solte oss og gikk til sentrum (5 min) Det kom noen regnbyger.

Lom stavkirket Dag 14
Vi kjørte gjennom Otta og fulgte elva til Lom. Vi kjørte forbi Brimiland - et opplevelssenter som ligger oppe på fjellet. I sentrum var det mye biler, busser og bobiler. Vi valgte Nordal turistsenter, som ligger midt i sentrum. Det kostet 305 m strøm, noe som er det dyreste til nå. På campingplassen er det til nå ikke så mange bobiler. Vi soler oss og temperaturen er ca 30 gr. Vi gikk en tur til sentrum.  Lom stavkirke er en av de største stavkirkene i Norge. Den er bygget i ca 1170 og har plass til 350 personer. Det sto en buss fra Spania, en fra Finland og en fra Polen. Vi kjøpte tomatbrød og kanelsnurrer i "bakeriet i Lom".

Lærdal Dag 15
Vi pakket og kjørte over Sognefjell. Mange utkikksplasser. Forbi Galhøpiggen til vegens høyeste punkt 1443 m ved Sognefjellshytta. Det var relativt bra veg og lite trafikk. Solen skinte og på toppen var det 22 gr. Ved Turtagø svingte vi av mot Øvre Årdal. Det er en privat bomveg hvor det ikke er tillatt med biler over 10 meter. Vegen var mye smalere og hadde asfalt. Store deler av vegen var lagt under kraftledningene som går til Hydro sitt anlegg i Øvre Årdal. Det var smalest og krappest ned mot Øvre Årdal. Her var det faktisk en sving jeg måtte rygge for å komme rundt. Trollstigen var bare barnemat i forhold til dette.  Etter Øvre Årdal kom det regn, nærmest skybrudd og sol samtidig. Vi kjørte til Lærdal og la oss inn på campingplassen. Og så begynte det å regne og tordne. Etter at været gav seg syklet vi bort til sentrum. Vi syklet inn i det området brannen var. Men her var gjenoppbyggingen i full gang. Den gamle og vernede bydelen omfatter 170 bygninger, bygget på 1700 og 1800 tallet.

Aurlandstangen Dag 16
Vi tenkte først å kjøre gjennom verdens lengste vegtunnel mellom Lærdal og Aurland 24 509 meter lang. Den ble åpnet i 2000 og har 3 opplyste møte/snuplasser som er opplyst. Vegen er en del av stamvegen mellom Bergen og Oslo. I stedet valgte vi å kjøre den gamle vegen som nå er blitt nasjonal turistveg. Den er 47 km lang, men den er smal og svingete i opp og nedstigningene. På toppen er den av bedre kvalitet. Vegstrekningen er kalt norges snøveg fordi det ligger snå på lange strekniger. Det er lagt til rette for turistene med flere utsiktsplasser og kunstverk. Vedahaugane er det laget en gangbane i betong. Det er god utsikt. Gangbanen ender i en hule hvor kunstverket DEN (Hiet) laget av Mark Dion. Kunstverket er en utstoppet bjørn som ligger på masse ting "søppel" ville nok noen kalle det. Det høyeste punktet på vegen er 1306 meter. Nalfarhøgdi  har god utsikt mot Kvammadalen. Stegastein ligger 6 km fra Aurlandvangen. Utsiktsplattformrn er laget av tre og stål og har fått flere priser. Plattformen går 30 meter ut og ligger 650 moh. Her er det god utsikt over fjorden og tettstedet Aurlandsvangen. Vi stoppet ved utløpet av elva. Her er det en parkeringsplass og det står forløpig 2 andre bobiler her. Jeg fisket litt, men fikk ingenting. Jeg så en steinkobbe eller liknende sel som svømmer fram og tilbake utenfor elveosen. Været er flott over 24 grader på fjellet og her er det enda varmere. Men i morgen melder de regn. Vi gikk en tur i sentrum og bort til en badeplass. Det er ikke så stor aktivitet på en søndag i Aurland.

Flåmsbanen Dag 17
Vi kjørte til Flåm. Det var ingen cruiceskip inne. Men det kom et tog fra Myrdal. Og det var en del passasjerer. Og mangen skulle reise også. Jeg var inne på museet med bilder og gjenstander fra den tiden banen ble bygget. Så kjørte vi til Gudvangen. Der fikk vi tømt doen og spillvannet. De skulle ha 70 kr for tømmingen. Hvis du fyllte diesel var det gratis. Her var en masse busser som ble vasket. Og med to slanger var det lang ventetid  for å fylle vann. Vi fyllte diesel og kjørte ned i sentrum av Gudvangen. Det var egentlig en stor plass for ferje og et uttak av sand. Vi kjørt gjennom Gudvangentunellen. Den er ca 12 km lang og verdens nest lengste biltunnel. På veien hadde det gått et stort ras. De holdt på å grave vekk store steinmasser. Vi kjørte rett til Voss camping.

Hardangerbrua Dag 18
Så kjørte vi mot Kinsarvik. Over den nye Hardangerbrua. Det er smale veger, og idag var det mye trafikk. mange flere bobiler enn vi har sett på lenge. Det er grått og vi bestemte oss for å kjøre hjem. Totalt har vi kjørt 2200 km på turen.