MENY

Gran Canaria - Maspalomas - Sonnenland - Palm Oasis Spania - fra vår tur i mars 2020
(Opplysninger er hentet fra brosjyrer, informasjonsmateriell, internett og egne notater.) NB! Denne siden er under arbeid og bildene har vi tatt selv med unntak av kartene og bilde hentet fra Ving.
Besøkt av: (sist oppdatert 03.04.20)

Lenke til Wikipedia:
Gran Canaria, Maspalomas,

Vi kjøpte en 15 dagers reise fra Sola til Gran Canaria med Ving. Vi bestillte en 2 roms leilighet på Palm Oasis. Vi bestillte via Coop og fikk noe rabatt. Men skjema ved bestillingen ble grået ut slik at jeg ikke fikk fylt inn navn riktig. Jeg fikk heller ikke lagt inn fødelsdato, noe som gjorde at bestillingen ikke gikk igjennom. Ved kundeservice fikk de det heller ikke til. Men til slutt prøvde jeg en annen PC og da fikk vi bestillt. I mellomtiden var prisen gått ned noe. Våre venner som vi reiser sammen med, betalte i banken med kid og Ving kansellerte bestillingen selv om pengene var trukket av konto 2 dager før fristen gikk ut. Kundeservice på Ving sa først at de ikke kunne gjøre noe ved det, men etter flere telefoner og etter en ukes tid fikk de tilbud om et annet hotell (Bungalows Cordial Green Golf) en halv times gåtur fra vårt hotell.

Vi var på Palm Oasis i desember 2019 også. Du kan lese mer om vår forrige tur til Palm Oasis og Sonnenland her.

Lenke til Tripadvisor.

Da vi bestilte denne turen, hadde vi bare hørt om coronavirus i Kina. Kina er langt vekk og vi hadde ingen tanker om at dette kunne ha noen virkning på vår ferie. Men jo mer det nærmet seg ferie, jo nermere kom også viruset. I uken før vi skulle reise kontaktet vi legekontoret, forsikringsselskapet, Ving og oppdaterte oss på Utenriksdepartementet sine reiseråd. Det var ingen som frarådde oss å reise. Den 6 mars, altså dagen før vi reiser, er det 259 smittet i Spania, 120 i Norge (11 i Rogaland). 11 på Kanariøyene,(5 italienere og 1 fra Storbritannia på Tenerife og 2 på La Gomera (1 fra Tyskland og 1 fra Italia.)og 4 italienere på Gran Canaria).

Kart over Sonnenland og Maspalomas

Kart
Mellom Palm Oasis og Cordial Green Golf bruker vi ca en halv time å gå.

Palm Oasis Palm Oasis
Bilde fra hjemmsiden til Ving. Vi hadde leilighet til høyre på bildet sist vi var her. Flott utsikt.
Palm Oasis

Cordial Green Golf Cordial Green Golf
Bilde fra hjemmesiden til Ving.
Cordial Green Golf

Palm Oasis utsikt fra Villa Teror Utsikt fra frokostbordet
Fra Sola kom vi avgårde ca 1 time forsinket på grunn av streik i Frankrike. Det regner og blåser og temp på 5 grader. Og der satt vi i flyet og fikk dermed en time ekstra ombord. Vi landet på Gran Canaria ca 20.15 lokal tid. Men så fikk vi ikke bagasjen. Bagasjebåndet stoppet og ble stående. Da vi endelig hadde fått bagasjen og kommet oss i bussen var klokken 21.30. Noen av de som satt i bussen kom med utålmodige utsagn da vi gikk inn. Vi fikk en lang tur til hotellet.
Vi våknet til sol og fint vær. Jeg handlet det nødvendigste til frokost i supermarkedet på hotellet. Vi satt ute på terrassen. Termometeret viser 28 gr i skyggen og det blåser en liten bris.
Utsikt fra frokostbordet

Green Golf Cordial Green Golf
Det er kalima, sanddis fra Sahara. Vi kan ikke se sjøen som ligger ca 4 km borte. Vi gikk til våre venner som bor på Cordial Green Golf og brukte ca 30 minutter. De viste oss omkring på anlegget og i leiligheten. Det var et flott uteområde med et langt oppvarmet basseng. Det var ikke langt til bassenget og det var solsenger på soleområder. Vi gikk ut og spiste på en restaurant som lå ved kanalen.
Green Golf

Sjømannskirken Sjømannskirken
Tirsdag tok vi bussen til Arguineguin. Vi gikk på norskeklubben. På markedet ble det to boxere, en skjorte og et belte. I sjømannskirken var det fullt, men vi fikk plass ute på baksiden. Vi hadde rekesmørbrød og kaffe.
Sjømannskirken

Anfi del Mar Anfi del mar
Vi gikk mot Anfi del mar, gikk rundt hjerteøya og tok heisen opp til parkeringsplassen og utgang til bussen. Her tok vi buss tilbake til hotellet.
Anfi del mar

Palm Oasis Solsenger på Palm Oasis
12 mars var det pressekonferanse med statsminister og helseminister i Norge. Det innføres strenge og omfattende tiltak. Alle skoler og barnehager stenges. Alle idrett og kulturarrangementer stoppes. Restauranter, spisesteder, barer stenger. Alle som har vært i utlandet må i 14 dagers karantene når de kommer til Norge. Vi som er i utlandet blir oppfordret til å komme tilbake til Norge så fort som mulig. De som kan jobbe hjemmefra oppfordres til å gjøre det. Vi har fått sms og mail fra helsedirektoratet og fra Ving og fra Gjensidige. Vi ringte hjem og vi fikk telefoner fra slekt og venner. Det ble en del tv-titting på Nrk fordi det dreier seg om corona virus.
Solsenger på Palm Oasis

Utsikt mot San Fernando Utsikt mot San Fernando
14 mars Vi har vært en uke. Etter frokost gikk vi en lang tur via Sonnenland, San Fernando og Playa del Ingles. I dag kom det opplysninger om at Spania har innført karantene for alle innbyggere fra mandag. I butikkene begynner det å bli tomt for enkelte varer. I Norge stenges grensene, flyplassene og havnene. Alle som er på reise oppfordres til å komme hjem. Ving sendte melding om at vi kommer til å reise hjem som planlagt den 21 mars.
Utsikt mot San Fernando

Hagen på Palm Oasis Portforbud i Spania
I Spania er det innført portforbud fra i dag 15 mars. Vi fikk melding fra Ving. Det er også en artikkel i VG og i Spaniaavisen. Det er forbudt å bevege seg ute i gatene. Så vi er henvist til å gå i hagen og rundt bassenget på hotellet.
Portforbud i Spania

Palm Oasis Stengte aktiviteter på hotellet
16 mars Vi gikk en tur rundt i bassenget og møtte en representant fra resepsjonen som delte ut lapp om stenging av gym aktiviteter og underholdning og at alle måtte holde 1 m avstand fra folk.
Stengte aktiviteter på hotellet

Selv om vi kan bevege oss rundt bassenget og har stor leilighet og fin terrasse, så er det ikke så kjekt å være her. Bassengene og de felles solsengene er stengt
. Vi handler mat i supermarkedet inne på hotellet. Vi kan gå ut, men bare en om gangen til matbutikk, bank eller apotek. Stort sett alt dreier seg om Corona.

blomst Snart hjemreise
Torsdag 19 mars fikk vi telefon fra Ving med beskjed om at flyet vårt var kansellert, men at vi skulle reise med et SAS-fly kl 14.10 til Kristiansand. Buss nr 3 skulle hente oss lørdag 21 mars på hotellet kl 11.05. I Kristiansand skulle en buss hente oss og kjøre oss til Sola. Vi ble bedt om å spise godt før vi reiste.
På veien var det politikontroll av alle personbiler. De viste legitimasjon og andre papirer. Vi ble bare vinket videre. Inn mot flyplassen var det lang kø av drosjer og busser. Utenfor var det mye militære med munnbind og automatvåpen klar. Men vi kom inn og fant innsjekkingsskranken vår. Vi tok på oss munnbind da vi gikk inn på flyplassen. Vi valgte å ha det på til vi kom på flyet. Gjennom sikkerhetskontrollen gikk det greit.
Snart hjemreise

blomst Så ble det 14 dager i karantene
Ombord i flyet fikk vi opplyst at det verken var matservering eller taxfree. Dette var for å minske risikoen for smitte. Vi landet i Kristiansand kl 20.30. Flyet ble tømt i puljer på ca 30 i hver. Og så var det å vise passet i passkontrollen. Innenfor var taxfree åpen. De hadde tilbud på sjokolade og sånn som snart gikk ut på dato. (De regnet nok med at det ikke kom så mange flere fly fra utlandet på en stund.) Etter taxfree kom bagasjen raskt. Utenfor sto en stor buss som skulle ta ca 48 passasjerer til Stavanger. Noen av passasjerene ble satt av langs vegen i Mandal, Lyngdal og ved Bens kafe. Ca kl 01.30 var vi framme på Sola. Vi måtte skrape bilen for is på rutene. Vi fikk inn bagasjen og kjørte mot ferja. Det var bare noen få biler på veiene. På ferjekaien var det 5-6 biler og vi kom med ferja kl 03.00 etter 15 min venting. På ferja måtte vi sitte i bilene. Overfarten gikk greit og vi var i seng ca 04.30 søndag morgen etter 17 timer på reise.