MENY

Torremolinos - Malaga - Costa del Sol Spania
fra vår tur i mai 2018

(Opplysninger er hentet fra brosjyrer, informasjonsmateriell, internett og egne notater.)
NB! Denne siden er under arbeid og bildene har vi tatt selv med unntak av kartene.
Besøkt av: . (sist oppdatert 11.05.18)

Lenke til Wikipedia:
Malaga, Torremolinos,

Vi kjøpte en 7 dagers reise fra Karmøy til Malaga med Ryanair. Vi bestillte rom på Bajondillo På hjemmesiden til hotellet står det blant annet: Vårt hotellkompleks befinner seg ved strandlinjen og alle leilighetene har utsikt over havet. Vi har mange års erfaring, og dermed en unik forståelse når det gjelder kundenes ønsker og behov. Slik sørger vi for at du finner alle tjenester du trenger for å nyte oppholdet, med utmerket service og god underholdning etter din smak. Utebassenget, som befinner seg i hagene som omgir bygningene i hotellkomplekset, er et perfekt sted for å slappe av og sole seg. Både i vår restaurant, i kafeen og i "el chiringuito" (strandbaren) kan du nyte alle områdets delikatesser og hygge deg med våre liveshow med humor, flamenco-dans, musikk og mye mer. På våren har også barna et variert underholdningsprogram på kveldene. I tillegg finnes det en spillehall som holder dem i aktivitet. 24-timers restaurant, hengekøyer, frisør, bibliotek, Internett-tilgang, helsetjeneste, alt er dekt, inkludert informasjon om kultur- og fritidsaktiviteter i området. Ved å ganske enkelt ta turen til hovedhavnen ved Bajondillo-leilighetene, kan du krysse strandpromenaden som går langs hele Torremolinos-kysten og gå de få skrittene ned til strandkanten, der du kan berøre det krystallklare vannet i Middelhavet. De rene, flotte strendene våre sørger for at besøket blir komplett. Ta deg tid til å slappe av som om du var hjemme, uansett når på året det måtte være, mens du beundrer de flotte og solfylte strendene på Solkysten. Kom og besøk oss, benytt deg av de mange aktivitetene vi tilbyr, og bare slapp av i disse populære leilighetene på Solkysten. Her er en lenke til Tripadvisor.

Kart over Torremolinos Kart over Torremolinos

Opprinnelig var Torremolinos en fiskerlandsby. Området ble oppdaget og utviklet for internasjonal turisme i 1950-åra og har siden vært en populær destinasjon for utanlandske turister.

Utsikt fra balkongen Reisen fra Karmøy
Vi sjekket inn bagasjen i en lang kø. Jeg reiste med bare håndbagasje, dvs en trillebag 20x40x55 og en liten bag 20x20x35. Jeg hadde ikke betalt for prioritert boarding, så jeg fikk ikke tatt bagasjen ombord. Den ble plassert på en tralle ved trappen til flyet. Flyet gikk ca 19.30. Det var noen kjente ombord. Flyturen tok 3,5 time, så vi var nede 20 min før ruteplanen. Vi måtte vente på bagasjen, dvs alt som var sjekket inn og håndbagasjen som ble satt på trallen ved inngangen til flyet. Jeg tenker at det ikke er noen vits i å betale ekstra for å ha bagen i hattehyllen dersom noe blir sjekket inn. Vi må jo vente på bagasjen allikevel, og så var det greit å slippe å kave med trillebagen i hattehyllen. Etter litt leting og spørring fant vi bussen. Den skulle til flere hoteller i tillegg til vårt. Framme på hotellet var det kø ved innsjekkingen, men vi fikk rom med morgensol i 8. etasje (som vi ønsket). Helt greit rom, gode senger. Det er lytt, kjøkkenet er lite og badet er gammelt. Det er rent og fint. Neste morgen skinte solen og vi spiste den medbrakte maten og kaffe på balkongen. Solen skinner og temp 23 gr. Vi ser ut over stranden og sjøen. Nede ved bassenget rigger folk seg til på solstolene.
Bajondillo

Handlegata San Miguel Heisen opp til Calle San Miguel
Etter litt soling på balkongen, og etter at vi så stolene minket, gikk vi ned og la oss på solseng. Senere gikk vi på handel. Calle San Miguel er Torremolinos shopping strøk, men det er bratt opp, og mange trapper. Det er en heis nederst i den største handlegaten. Hvis du kommer fra stranden er heisen på hjørnet overfor Ship Inn. Gå opp trappene ved siden av skinn-butikk og ta til venstre, gå opp til de neste trinnene men se på høyre side og du vil se inngangen til heisen. Vi tok heisen opp 50 cent. En vakt sto nede og tok betalt. Det var plass til ca 10 personer i heisen. Oppe var det også en vakt som tok betaling for turer ned. Heisen kom opp i en sidegate til handlegaten og kort vei til san Miguel. Her var mange butikker og mye folk. Vi fikk handlet og gikk ned igjen. Det var vegarbeid i trappene. Vi la oss på solsengene til kl 5. og avtalte å gå ut og spise.
Heisen

El Velero Playa På restaurant
Vi gikk rett over veien. og hadde lasange og paela. Mens vi satt og spiste begynte det å regne. Men det sluttet snart. Etter lett underholdning på hotellet ble det tidlig kveld.
På restaurant

Gullfisk og skilpadder på El Velero Playa Gullfisk og Skilpadder
Utenfor restauranten var det noen små bassengere med gullfisk og skillpadder.
Gullfisk og Skilpadder

Due på balkongen Due på balkongen
Vi fikk besøk av en hvit due på balkongen, da vi spiste frokost.
Due

Mijos Den hvite byen Mijas Pueblo
blir beskrevet som en av juvelene på Costa del Sol. Landsbyen ligger i fjellet 428 meter over havet, ca 10 km fra kysten. Av de 7.500 indbyggerne er det mange utenlandske og engelsktalende innbyggere. Mange kunstnere og forfattere har gjort det til deres hjem. Til tross for den enorme populariteten med turister har Mijas Pueblo på en eller annen måte klart å beholde mye av sin tradisjonelle andalusiske livsstil. Håndverksbutikkene har flott håndlaget keramikk og malerier. Byens tyrefekterarena skiller seg ut fra andre arenaer ved at den er firkantet.
Mijas Pueblo

Hestedrosje Heste-drosje
Her er heste-drosjer rundt sentrum og utkanten av landsbyen.
Heste-drosje

Eseldrosje Esel
Det er også esel-drosjer som kan leies for en tur rundt sentrum og utkanten av landsbyen.
Esel

kirke Den hvite kirken
I sentrum ligger den hvite kirken og på andre siden av gaten museet.
Den hvite kirken

Appelsiner på busstasjonen Busstasjonen
Vi tok bussen fra busstasjonen i Torremolinos og til Mijos. Turen opp tok ca en time. Mye av turen gikk i bygater og oppover var det en del svingete og smale veier. Vi hadde flinke bussjøfører og fikk sett mye på veien. Mijos har utsikt over en stor del av Costa del Sol. Ved klart vær kan man se Gibraltar, den afrikanske kysten og Atlasfjellene.
Busstasjonen

Hotell Bajondillo Bajondillo - hotellet
Her er hotellet vi bodde på. Det har en sentral beliggenhet helt på stranden og kort vei til handlegater og restauranter. Vi var godt fornøyd og kommer til å bo her igjen.
Bajondillo - hotellet

Stranden i Torremolinos Stranden i Torremolinos
Stranden er lang. Vi så ikke så mange som badet..
Stranden i Torremolinos

Benalmedena havn Benalmedena
har mange turistattraksjoner. Ved havnen er det et akvarium, Sea Life, som viser livet i havet i området. Palomaparken er en park med ville høner, kaniner og skilpadder. Her er det vakre blomster, trær, kunstige fossefall, dammer og fontener. Palomaparken har også lekeplasser for barn i alle aldre. Ved siden av Palomaparken ligger Selwo Marina, med bl.a. sjøløver, delfiner og tropiske reptiler og fugler. Benalmadena har et stort Tivoli med et stort pariserhjul og flere karuseller.
Benalmedena

Handlegate Langs strandpromenaden
Vi gikk på strandpromenaden fra Torremolinos til Benalmedena, en sterkning på ca 3,5 km. Ved vanlig gange tar turen i underkant av en time. Vi hadde mange pauser og brukte lenger tid. Et lite stykke etter at vi passerte "neset", fant vi paralelt med strandpromenaden en flott handlegate med butikker og restauranter.
Langs strandpromenaden

Flamenco på hotellet Flamenco
En kveld spiste vi på hotellet og kveldens underholdning var flamenco-dans.