MENY

Europa 2019
Vi besøker: Danmark, Tyskland, Nederland, Luxemburg, Belgia, Frankrike, Moseldalen

(Opplysninger er hentet fra wikipedia, brosjyrer, informasjonsmateriell og egne notater.)
NB! Denne siden er under arbeid og bildene har vi tatt selv
Siden er vist ganger.
(sist oppdatert 20.09.19)
Kartet viser i grove trekk den ruten vi har planlagt å følge fra/til Hirtshals:

kart

Vi er på veiDag 1.

Vi startet fra Karmøy ved middagstider og satte kursen mot Stavanger for besøk. Om kvelden kjørte vi videre til Flekkefjord. Det var ikke så mange bobiler på bobilparkeringen.

FjordlineDag 2.

Vi overnattet på bobilparkeringen i Flekkefjord. Her koster det 260 for en natt.Vi sov godt, men som alltid før kom det en bil med høy musikk, og med bass som gjorde at alt føltes som det dirret. Vi våknet til lyden av ei gammel skøyte. Det var en skoleklasse somskulle på tur. Etter frokost gikk vi opp i byen. Ved 10.30 tiden kjørte vi fra Flekkefjord. Iflg google tar turen til Kristiansand 2 t og 10 min. Det er fint vær og stille. Ved Feda var det omkjøring via den gamle vegen gjennom Kvinesdal og forbi Utsikten. Vi stoppet i Søgne og gikk inn i et Outlet og kikket inn i en bruktbutikk. I Kristiansand var vi på kaien 1 t 10 min før båten skulle gå.

DanmarkDag 2.

Ombordkjøring gikk greit. Vi satte oss oppe ved vinduet. Båten gikk kl 15.00. Det er fint vær og blå himmel. Det blåser laber til frisk bris, så båten rister litt. Overfarten gikk fint og vi kjørte på land 17.30 og satte kursen mot Flensburg. Etter gps-en skulle det ta 3 og en halv time. Men jeg ble trøtt og ca 21.30 svingte vi inn på Kolding city camping.

Regn på A7Dag 3.

Det har regnet i natt og det er regnbyger m sol utover formiddagen når vi kjører mot Flensburg. Vi parkerte på bobilparkeringen utenfor Citty Park. Citty Park er et stort kjøpesenter med mange butikker. Vi brukte en del tid der, men kom ut med mat og ting vi hadde behov for. Vi tok oss litt mat før vi kjørte mot Lüneburg. Det var vekslende vær med kraftige regnbyger og sol. Trafikken var tett, men vi hadde bare en plass hvor det gikk langsomt lenge.

LüneburgDag 3.

Framme i Lüneburg fant vi bobilparkeringen som ligger like ved sentrum. Det var helt fullt, men vi kjørte inn og plutselig var det en ledig plass. De som sto ved siden av oss sa at vi var heldige som fikk denne. For bilene hadde kjørt rundt hele dagen, og nå var de som sto her nettopp kjørt. Vi betalte 15€ for 24 timer på en automat m strøm. Så tok vi oss litt mat før vi gikk ned til sentrum 5-10 min å gå.

Her var det liv med butikker og restauranter i den gamle bydelen. Iflg Wikipedia har byen 77000 innbyggere.

Hann. MündenDag 4.

Etter frokost og pakking var det tømming litt utenfor plassen. Vi bestemte oss for å kjøre til Hann. Munden og etter GPS-en en tur på ca 3 timer. Det var overskyet og fint kjørevær. Men som alltid er det «stau», kø, og veiarbeid. Så turen tok ca 4 timer. Solen skinte da vi parkerte på bobilparkeringen. Her betaler vi 6€ for 24 t med strøm. Vi tok ut stolene og slappet av i solen. Hann Munden har ca 25000 innbyggere

Vi gikk en tur i gamlebyen som ligger 5 minutter fra bobilen. Over en gangbru og inn i byen. Flott gamle bindingsverkhus. Det er hele gater og kvartaler med hus hvor det bor folk eller er foretninger i. Fantastisk syn. I gatene var det restauranter og butikker og en rolig stemning. Det var tillatt å kjøre bil til eiendommene, men trafikken var minimal. Det er varnt ca 28 gr i skyggen. Og det holdt seg til sent på kvelden da det skyet til.

WeswestoneDag 4.

Byen ligger der elvene Fulda og Werra løper sammen og danner elva Weser. Weserstein er navnet på neset.

MarburgDag 5.

Det regnet en del i natt, men vi våknet til oppholdsvær og etterhvert ble det sol og blå himmel. Etter tømming kjørte vi til Marburg en tur på ca 2 timer. Vi stoppet på en liten bobilparkering ved ungdomsherberget. Her koster det 12€ og de måtte betales med mynter.

Marburg bobilparkeringDag 5.

Vi tok oss litt mat og gikk til byen. Marburg er en av de fire store universitetsbyene i Tyskland. Byen har ca 75000 innbyggere. På høyden ligger Marburger slott og rundt slottet ligger den gamle bydelen godt bevart. Marburger slott viser i bakrunnen på bildet.

Braubach bobilparkeringDag 6.

Vi tømte og kjørte mot Rhinen og Braubach en tur på ca 2 timer. Det var noe omkjøring før Braubach, men vi kom fram til en ganske full bobilparkering. Her betaler vi 12€ for 24 t inkl strøm og vann/tømming. Jeg snakket med vakten, for vi ville stå helt mot Rhinen. Hvis vi ikke skulle se tv var det en plass ytterst mot syd. Her var det et stort tre som gjorde det umulig med parabol.

Slott i BraubachDag 6.

Vi tok plassen og var godt fonøyd. Men da vi hadde parkert kjørte den nærmeste naboen, så vi flyttet et hakk mot nord. Vi tok fram syklene og syklet til den eneste matbutikken i byen.

HjulpåtDag 6.

Vi sitter ute og soler oss ved Rhinen og ser på båtene som går forbi. Temperaturen er 24 gr.

Parkering i AlkenDag 7.

Vi lurte på å kjøre til Rudesheim, men ble enige om å kjøre via Koblenz oppover Moseldalen. Det er små landsbyer på begge sider av Mosel. Da vi kom til Alken, var det en liten parkeringsplass fo 4 -5 bobiler. Vi snudde og parkerte der. Her er det gratis, men det er ikke mer enn en parkeringsplass. Vi ser rett på Mosel, men har hovedveien imellom oss og elven.

AlkenDag 7.

Vi gikk en tur i byen og innom turistinformasjonen og i gatene ellers

VindruerDag 7.

Det ble oppholdsvær og vi gikk opp til borgen «Burg Thurant» Vi gikk i mellom vinranker og gjennom skogen og brukte ca 30 min opp.

Burg ThurantDag 7.

Vi gikk opp i det 20 m høye tårnet. Borgen ble bygget fra 1198 til 1206. Senere er borgen ombygget og påbygget.

Bidet er tatt inne i hagen på borgen. Vi satte oss i kafeen og slappet av før vi gikk kjøreveien ned til byen igjen.

Regn i AlkenDag 8.

I dag regner det kraftig og vi velger å vente her i Alken til det blir bedre vær.

Den spyttende mannen i AlfDag 8.

Det regnet framdeles. Vi valgte å kjøre langs Mosel. Alternativet er å ta motorveien som er mye kortere. Det er lite trafikk, så vi kjører rolig. I Alf stoppet vi for å spise lunch og slik at vi fikk ta bilde og film av den spyttende mannen på brua.

EnkirchDag 8.

Vi kjørte videre og stoppet i Enkirch hvor det er en stor bobilparkering. Her betaler vi 7€ uten strøm. Solen tittet fram og vi satte oss på syklene for å bli bedre kjent med byen. Enkirch er en liten by med under 2000 innbyggere og vi fant ingen matvarebutikk. Det var smale og bratte gater, men vi fikk se mange fine hus. Vi syklet tilbake til bilen og kokte kaffe. Og solte oss. Termometeret viser 24 gr.

MoselDag 9.

Etter frokost kjørte vi mot Saarburg. Vi fulgte stort sett Mosel og kjørte gjennom bla Bernkastle Kus, Trier og Kons. Vi stoppet ved et utsiktspunkt ved Trittenheim og tok oversiktsbilder.

Saarburg sentrumDag 9.

Vi gikk til sentrum av Saarburg som ligger ca 15 min å gå fra campingplassen. I et koselig sentrum er det et fossefall omsluttet av kafeer og restauranter. Dette er omtalt som lille Venezia. Tilbake i bobilen tok vi oss kaffe. Det er sol og varmt og 28 gr i skyggen.

Vi kjører inn i LuxemburgDag 10.

På vei ut fra Saarburg var det veiarbeid og omkjøring. Vi endte gjennom byen der vi gikk i går og for andre gang kjørte vi ut av byen. Da vi kom til omkjøringen, skjedde det samme, og for tredje gang kjørte vi ut av byen. Jeg stoppet og så på kartet og fant ut at jeg måtte ta til venstre første veien etter omkjøringen. Vi kjørte gjennom landsbyer med smale gater, en til slutt kom vi ut på motorveien igjen. Da vi krysset grensen til Luxemburg, stoppet vi og gikk en liten tur langs Moselle. Jeg fyllte diesel til 11 €.

Campingplass i NancyDag 10.

Vi kjørte videre og inn i Frankrike. Vi passerte Thionville, Metz og kom til Nancy. Vi hadde lagt inn en liten bobilparkering midt i sentrum av Nancy. Bobilparkeringen i sentrum var full. En vakt fortalte at jeg kunne kjøre til en annen, men den var bare en parkeringsplass, så vi kjørte til campingplassen i utkanten av byen. Her betaler vi 17€ og det er fint vær. Vi tok oss mat og satte oss ut. Det er sol og 24 gr i skyggen.

champangeDag 11.

Vi brukte 2 timer fra Nancy til Châlons-en-Champagne . Byen har ca 50 000 innbyggere.

Vi kjørte direkte til campingplassen i Châlons-en-Champagne . Her betaler vi 17€ og fikk en fin og solrik plass.

Vi tok fram syklene og syklet til sentrum, ca 10-15 minutter. Her fant vi en restaurant hvor vi hadde mat.

champangeDag 11.

Vi gikk blant annet forbi Notre-Dame-en-Vaux i sentrum av byen.

Senere syklet vi tilbake til campingplassen.

LappesakerDag 11.

En sykkel punkterte og vi måtte gå den siste del av veien. Jeg fant fram lappesaker og lappet hullet.

Vi hadde ikke sett en eneste matforretning. Jeg spurte i resepsjonen og fikk vite ar det var et supermarked 5 minutter unna. Jeg syklet bort og fant et stort handlesenter.

På campingplassen er det en stor koloni av ungdommer som plukker druer. De er fra Litauen og Polen og bor i telt og hytter.

Det er sol og 25 gr i skyggen.

GivetDag 12.

Vi forsøkte å finne en vei for det meste utenom motorveiene. Og da kjørte vi mye alene gjennom koselige landsbyer og gjennom jordbruksområder. Målet i dag var Givet en liten by rett før grensen til Belgia. Kjøreturen tar 2 t og 40 minutter. Her står vi på en helt ny bobilparkering ved elva Meuse.

Vi gikk først inn i sentrum, for der var det etter kartet en matbutikk. Men da vi kom fram var den nedlagt og lokalene var til leie. Det var mange bakere og optikere og noen klesbutikker. Givet er en liten by (ca 7000 innbyggere) med en borg på fjellkammen over (Charlemont Fort). Ellers er det St. Hilarys Kirke som viser igjen i sentrum. Det er sol og 25 gr i skyggen.

DinantDag 13.

Etter frokost og tømming kjørte vi mot Dinant. Det er ca 20 minutter fra Givet.

Det er her han som fant opp saxofonen kommer fra. En koselig liten by.

BruggeDag 13.

Vi kjørte videre mot Brugge. Og nå var det motorvei forbi Brussel med mye trafikk. Vi ankom bobilparkeringen litt over 12. Det var mange ledige plasser og prisen er 25€ for 24 timer. Vi tok oss litt mat før vi gikk inn i sentrum som ligger 10 min å gå fra bobilen.

Vi gikk inn i Vår frue kirke og så bla «Madonna and child» som Michelangelo har laget. Brugge har ca. 117 000 innbyggere. Mer enn 20 000 bor i det historiske sentrumsområdet. Brugge var en av Nord-Europas største byer i høymiddelalderen, og den ledende handelsbyen i Nederlandene fra 1200-tallet. Mange av bygningene fra middelalderen regnes som godt bevarte og tiltrekker seg hvert år mange turister. Dette gjelder særlig Vår Frues kirke, som har et av verdens høyeste tårn lagd av murstein. Også skulpturen av Madonna er kjent ettersom denne skulpturen regnes for å være den eneste av Michelangelos skulpturer som skal ha forlatt Italia mens kunstneren levde. Brugges mest kjente landemerke er et klokketårn fra det 13. århundre som står i byens historiske sentrum. Tårnet har totalt 48 klokker.

På kanalene var det mange kanalbåter med turister.

BruggeDag 13.

Torget i Brugge.

Vi fant en liten kafe og spiste belgiske vafler. Selvsagt måtte vi kjøpe sjokolade som suvenirer.

AmsterdamDag 14.

Etter frokost bestemte vi oss for Amsterdam. Vi synes det var langt å kjøre 4 timer til Giethoorn. Vi tømte og betalte oss ut av parkeringen.Turen gikk fint, men et veiarbeid gjorde at vi sto i kø og turen tok totalt 5 timer til Amsterdam. På Amsterdam Citty park betaler vi 27 € for et døgn med strøm, Vi tok ned syklene og syklet til sentrum. Her må vi ta ferje over til sentralbanestasjonen. Den går hele tiden og er gratis. Da vi kom over var det vanskelig å finne en plass å parkere syklene. Det var sykler over alt. Men vi låste dem på fortauet og gikk rundt ved kanalene.

Vi satte oss på en fortausrestaurant og hadde varm sjokolade. Og vi fant en butikk og handlet biff til i kveld. Det er travelt å gå i byen, det er mye folk, sykler, trikker og biler. Så fant vi syklene, tok ferja over og syklet til bobilen.

GiethoornDag 15.

Etter frokost kjørte vi mot Giethoorn. Turen tok 2 timer. Vi fant en grei plass for bobilen og syklet inn til sentrum. I den gamle bydelen er det bare kanaler og gang/sykkelveger og ikke biler. Dett var mange båtutleier og båter som gikk rundturer. Hollands vannlandsby, det lille grønne nederlandske Venezia, Nord-Venezia - Giethoorn har mange romantiske navn. Nesten all transport skjer med båt via mange kanaler, noe som gjør landsbyen veldig spesiell. Giethoorn har over 180 broer som forbinder gatene og husene. Det er ca 2600 innbyggere i byen.

Vi gikk og det var en spesiell opplevelse. Her er det mye kinesiske turister. Menyene var på nederlandsk, engelsk, vietnamesisk og kinesisk. Så handlet vi mat og syklet tilbake til bobilen.

StadeDag 16.

Det regnet fra morgenen og temp 12 gr. Vi kjørte mot Stade. Trafikken gikk fint. Vi fant en grei plass å stå på «Am Schiffertor». Også her har vi stått før. Vi tok oss litt mat før vi gikk til gamlebyen. Stade er en by som ligger langs Elben og Schwinge. De eldste spor av menneskelige aktivitet på stedet er 30 000 år gamle. Stade ble i 1209 by med kjøpstadsrettigheter og var medlem av hansaen, den tyske handelsorganisasjonen i middelalderen.

Det er overskyet, men 17 gr. Vi handlet litt i butikkene og gikk tilbake til bilen og laget mat. Fisk.

eplerDag 17.

Etter frokost kjørte vi mot Aarhus. I natt har det regnet og det går byger hele tiden. Vi kjørte langs Elbe og mot Hamburg. Her var det koselige landsbyer og store områder med frukt, spesielt epler. Og høstingen var i gang.

regnbueDag 17.

Vi kjørte gjennom Elbetunellen og mot Flensburg. I Flensburg stoppet vi på Citty og handlet. Vi kjørte videre til Aarhus Camping. Her lå vi også i fjor. Været har blitt bedre, men det blåser og er kaldt.

Superspeed1Dag 18.

Vi våknet til ringeklokka 7.45. Været er fint pg blå himmel. Etter frokost kjørte vi mot Hirtshals en tur på ca 2 timer. Det var ikke så mye trafikk og innsjekking gikk greit. Det var bare 4 bobiler, men en del vanlige biler.

Hirtshals fiskerihavnDag 18.

Vi reiser med Superspeed 1. Båten gikk 12.15. Overfarten tar 3,5 time og det var lite bølger og turen gikk fint.
Dag 19.
Vi kjørte til Stavanger på besøk og overnattet der. Vi kjørte neste dag til Sandve og hadde da kjørt totalt 4029 km på turen.